vrijdag 24 februari 2012

Witloof voor kinderen (en moeilijke eters)



Jaja, ik zie jullie verbaasd kijken ... kinderen? moeilijke eters? witloof? allemaal in 1 zin die toch positief lijkt?
Welja, hier lust iedereen witloof, zelfs Payal (maar goed, wat lust die niet) en ikzelf die (vraag maar aan mijn mams) vroeger geen witloof door mijn strot kreeg!

Nu moet ik wel zeggen dat ik een paar 'trucjes' gebruik (neen, geen hele kilo suiker of zo, er komt zelfs geen suiker aan te pas!).

Hier komt ie:
Witloof à la Mama SaVa (dat ben ik voor het geval jullie het nog niet wisten)

Wat heb je nodig?
- witloof (liefst grondwitloof, hij is wat duurder dan die watercultuur maar de moeite waard!)
- look
- evenveel schijfjes hesp als je stronkjes loof hebt
- bloem, boter, melk en geraspte kaas voor de kaassaus
- peper, zout, nootmuskaat
- eventueel wat lookpoeder

Hoe maak je het?
- Maak de witloof schoon ... snij onderaan het (vaak uitgedroogde) gedeelte eraf en haal het bittere gedeelte van de witloof eruit.
- leg de witloof in een microgolfovenkom samen met een heel klein beetje water, een nootje of twee boter en een teentje of 2 knoflook dat je in twee gesneden hebt
- microwaven op 750 watt gedurende een 20-tal minuten tot het witloof gaar is

- witloof in een vergiet dumpen en effe laten afkoelen en uitlekken

- elk stronkje witloof in een lapje hesp draaien en naast elkaar in een ovenschotel leggen

- een roux maken met boter en bloem, melk toevoegen en geraspte kaas (of voor de complete keukenrampen een pakje kaassaus bereiden volgens wat er op het pak staat :o))
- afkruiden met peper, zout, nootmuskaat en wat lookpoeder

- de saus over de witloofrolletjes gieten
- bestrooien met nog wat extra kaas
- gratineren in de oven

serveren met aardappelpuree

KLAAR!!!

De look lijkt het bittere van de witloof te 'neutraliseren' waardoor je wel de lekkere witloofsmaak hebt maar niet dat erge bittere.
En ja hoor, ik weet het wel ... alle professionele koks van sterrenrestaurants worden bij het lezen van die look in combinatie met witloof op slag grijs, maar hé ... hoeveel kinderen ken jij die in de winkel, als je witloof bestelt 'mmmmmmm lekker' roepen?

'I rest my case', witloof en look zijn goede maatjes!

6 opmerkingen:

  1. bedankt voor t recept, hier halen ze al van ver hun neus op bij t woord witloof ;-) liefs, mimixxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ik kreeg als kind ook geen witloof door mijn strot maar nu vind ik het eens zo lekker gestoofd (of eerder gekarameliseerd) met honing.
    Helaas, zelfs op deze wijze, mag ik onder geen beding witloof op tafel zetten. Ik ben nl de enige die het lust. Behalve rauw met een hardgekookt eitje en mayo, eet zelfs mijn man geen witloof :(

    Jouw witloofrolletjes vervang ik wel door prei, dan lusten ze het ietsjes meer... =P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hm lekker maar dochterlief lust het niet!Jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hm allemaal erg lekker, maar ik heb er 1 die niet van witlof en niet van kaas houdt. Heeft iemand dáár een oplossing voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt goed.. (moest even googlen wat je bedoelde met hesp, maar heb het gevonden :-))
    Gelukkig lusten we allemaal witlof...

    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij eten witlof met ham er om heen, en een heleboel kaas er op. En dat dan uit de oven.

    Maar laatst zei iemand tegen mij dat witlof lijkt een vogellijkje, en sindsdien eet ik het toch minder graag...

    BeantwoordenVerwijderen